שילוב אסטרטגיות ESG הפך להיות נושא קריטי בהכנה של חברות להנפקה בנאסד"ק. משקיעים, במיוחד משקיעים מוסדיים, בוחנים את מחויבות ה-ESG של החברה כדי להבין, בין השאר, את ניהול הסיכונים שלה. הזנחה של תחומים אלה עלולה להוביל לחוסר אמון אצל משקיעים, לאתגרים רגולטוריים, או אפילו לכישלון ההנפקה או קשיים בתמיכה במחיר המנייה בהמשך.
צעד ראשון לתוכנית פעולה כזו הוא אימוץ של מדיניות ESG ברורה ומעשית. כלומר - הצבת יעדים מדידים להפחתת ההשפעה הסביבתית, שיפור האחריות החברתית וחיזוק נהלי ממשל. לדוגמה, צמצום צריכת האנרגיה באמצעות טכנולוגיות ירוקות או יישום אמצעים השומרים על פרטיות נתונים יכולים לשפר מאוד את מעמדה של החברה מול משקיעים.
דוגמה למדיניות אסטרטגית כזו היא של Beyond Meat, חברה קטנה שהנפיקה את מניותיה בהצלחה ב-NASDAQ בשנת 2019. אסטרטגיית החברה התמקדה באופן ברור בקיימות ובצמצום ההשפעה הסביבתית של ייצור בשר. אסטרטגיית ה-ESG של Beyond Meat תפסה את תשומת ליבם של המשקיעים. קו המוצרים שלה המבוסס על מזון מן הצומח נתן פתרון לבעיות סביבתיות וקידם צריכה אתית. מיקוד זה עזר לה להשיג את אחת ההנפקות המוצלחות ביותר ב-2019, כשמחירי המניות זינקו בחודשים שלאחר הצטרפותה לבורסה.
דוגמא נגדית היא Oatly, חברת חלב שיבולת שועל שבדית, אשר בנתה את המותג שלה על קיימות, אך נתקלה בתגובות נגד משמעותיות עקב התנהגות שנתפסה כצבועה. אחד המשקיעים של החברה בסבב גיוס פרטי שלה היה חברה הקשורה לכריתת יערות. ההנפקה של החברה ב-2021 דשדשה. המשקיעים הטילו ספק במחויבות האמיתית שלה לקיימות, מה שהקשה על ההנפקה והשפיע לרעה על ביצועי השוק שלה לאחר ההנפקה.
עבור חברות ישראליות המכוונות להנפקה ראשונית ב-NASDAQ, מדיניות ESG עם שקיפות גבוהה וביצוע מדויק יכולה לבנות אמון עם משקיעים ולהניע תמיכה בהנפקה וצמיחה לאחר הנפקה. היעדר מדיניות כזו או אי שמירה עליה עלולים לשחוק במהירות את הערך, לא משנה עד כמה המוצר הוא חדשני.
*ESG - Environmental, Social, and Governance
מאמרים קודמים בסדרה:
Comments